lawak joran 18SG

Karim dan Kiram (bukan nama sebenar) adalah dua orang sahabat baik. mereka bekerja sebagai nelayan tradisional iaitu menangkap ikan menggunakan joran.. Mereka masing-masing memiliki sampan untuk digunakan ketika memancing ikan disungai atau dilaut..

Suatu hari Karim bertanya kepada Kiram...
Karim: Ram, aku tengok setiap kali turun ke laut awak selalu dapat banyak ikan.. Apa petua awak?
Kiram: Senang je Rim, masa bangun pagi nak turun ke laut aku perhati isteri aku. Kalau dia mengiring sebelah kiri, kat laut nanti aku baling pancing kesebelah kanan sampan.. Begitu juga kalau dia mengiring sebelah kanan, aku baling pancing sebelah kiri sampan..Karim: Oh, itu rahsianya..(Termenung seketika, lalu bertanya lanjut). Kalau dia terlentang macam mana Ram?
Kiram: Oh... Itu petanda baik Rim...
Karim: Napa pulak ?
Kiram: Kalau dia terlentang tak turun ke laut ler aku...
Karim: (Nada bersungguh-sungguh) Oh, ada pantang larang eh petua awak...?
Kiram: Pantang larang tengkorak engkau... aku wat projek ler.. bodoh..!!! 
Karim: Celaka...!!! kau kenakan aku yer..!!!!
Kiram: kwang kwang kwang...

0 comments:

Post a Comment